söndag 15 mars 2015

Hej!
Jag heter Paul Flores. Jag är 12 år gammal och bor i New York. Mina föräldrar är Italienare och kom hit när de båda var unga. Jag tänkte börja föra dagbok för att berätta om utvecklingen efter ett mord som skedde för lite mer en än månad sedan i Balkan. Jag tänkte att det skulle vara bra för att kunna berätta för mina barn och barnbarn när jag blir äldre.
Idag är det den 6 augusti och för tre dagar sen så förklarade Tyskland krig mot Frankrike. Planen var att inta hela frankrike på sex veckor, slå ut deras armé för att sedan vända och tåga in i Ryssland. Det de troligen inte räknat med var att Storbrittanien skulle förklara krig mot Tyskland. Varför skulle de göra det? Jo för att när tyskarna gick in i Frankrike gick de via Belgien som var neutralt och då reagerade Storbrittanien.

Allt det här hände pågrund mordet jag pratade om innan. Bosnien som ligger  i Österrike-Ungern ville bli självständigt, alltså ett eget land. Och om de inte fick det så ville de iallafall tillhöra Serbien, vilket serberna tyckte var en bra idé. Det finns också en motståndsrörelse där nere som kallar sig De svarta pantrarna. De kämpar för det här och jag har hört rykten om att de utför ett flertal missade mordförsök på Prins Ferdinand under hans besök i staden Sarajevo. Tills en av serbisk student från organisationen såg prinsen åka förbi ett fik där studenten i fråga satt och mannen sköt honom utan tveken.
Euorpa står inför vad många tror kommer bli ett stort krig på grund utav detta mord. Hemma pratar mamma och pappa mycket om vad Italien ska göra.

Mina föräldrar vill att USA ska stanna utanför kriget och särsklit pappa är lite klyven med tanke på att Italien är allierade med Trippel-alliansen och USA kommer absolut inte stödja de ifall vi går med i kriget. Det är mycket att tänka på nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar