måndag 23 mars 2015

Krigets början


Hallo!
Jag heter Adolf Hitler. Jag är 25 år och kommer ifrån Braunau i Österrike men bor numera i staden Wien i södra Tyskland. Detta kommer att vara min dagbok under det kommande kriget. Detta kommer att vara det jag lämnar efter mig efter min död och det som folk alltid kommer att minnas.

Den 3:e augusti, 1914.
Idag är det den 3:e augusti och mitt kära Tyskland har precis förklarat krig emot Frankrike och allt vad de står för. Äntligen kan vi bli den stormakt som vi verkligen är! Jag ska nu börja skriva min ansökan till den tyska armén men jag känner en viss oro inför svaret med tanke på att jag fortfarande har österikiskt medborgarskap.


Den 7:e augusti, 1914.
Nu har kriget börjat. Jag har äntligen fått svar på ansökan och jag blev accepterad! Nu kan jag äntligen börja strida för mitt vackra land och behöver inte längre stå och se på medans trupperna rustas upp och skeppas ut ifrån landet för att attackera Frankrike och Ryssland. För att komma in i Frankrike fick vi lov att ta oss igenom Belgien, där vi möttes av svagt motstånd vilket rörde upp många känslor från andra länder, de var ju bara i vår väg mot vårt egentliga mål. Nu har även Storbritannien gett sig in i kriget på frankrikes sida vilket gör dem lite starkare. Varför förklarade Tyskland krig emot Frankrike från första början? Jo, för att en kort tid innan kriget utbröt så skedde ett mord i Österrike-Ungern. Bosnien som ligger i Österike-Ungern ville bli självständigt. Om de inte fick bli självständigt så ville de iallafall tillhöra Serbien som tyckte det lät bra eftersom de, som alla andra länder, ville utöka sitt imperium. Österrike-Ungern tyckte inte detta lät som en bra idé och de ville behålla sitt imperium. Så när nyheten om att förslaget blev nedröstat kom ut så sköt en serbisk student Österrike-Ungerns kronprins när han var på besök i Sarajevo i Serbien. En revolution hade startat.

Vi har nu även ockuperat Frankrike och går fram med stormsteg emot Ryssland. Vi känner oss som gudar. Inget kan stoppa oss nu. Våra bröder i öst har mött starkt motstånd emot Ryssland och vi rör oss så fort som möjligt för att hjälpa Österrike-Ungern.

Den 9:e augusti, 1914.
Nu är vi nära. Ryssland ska inte få komma ett steg närmare mitt rike, mitt folk och mitt hem. De ska tryckas tillbaka, nu!

10:e augusti.
Äntligen är vi framme, vi lyckades. Ryssland drog sig tillbaka så fort de såg våra överlägsna trupper. Resten av männen firar att de fortfarande har livet i behåll medans jag sitter och skriver i min dagbok för mig själv. Så länge kriget pågår, vad har vi egentligen att fira?
Nationalismen är en stor anledning till att vi krigar. Alla länder tyckter att deras länder är det bästa och vill visa det genom sin kraft i kriget. Ingen vill se sitt land förödmjukas inför hela världen, inklusive mig själv. Jag älskar mitt fantastiska rike och dör hellre än att se det falla.

Ledarna delar ut flygblad som de fått skickade ifrån Tyskland. På bladen står det “Hjälp oss segra! Teckna krigslånet” med stora svarta bokstäver. Jag ska strida genom taggtråd och strid för att kunna beskydda mitt land. Om vi inte kan teckna vårt krigslån kommer Tyskland gå i konkurrs! Bilden visar att man ska vara beredda att gå igenom allt för sitt land, därav taggtråden. Kläderna på personen på bilden visar att det är en soldat och att man ska värva till millitären. Krig kostar mycket pengar och de pengarna måste man låna. Så här ser bilden ut:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar