onsdag 4 mars 2015

Mitten av kriget.

25 December 1914
Mitten av kriget.

Månader har passerat, för dig som läser detta så har det tagit någon sekund att bara öppna nästa sida och fortsätta läsa ur min dagbok. Men för mig har dessa långa månader varit det mest förfärliga jag varit med om i hela mitt liv, jag trodde aldrig att det skulle vara en så stor press på oss soldater här i skyttegravarna. Det tar verkligen kål på mig mentalt och fysiskt men mest mentalt, allt blod jag varit med om och allt skrik. Jag kan fortfarande höra folk som stupat i min bataljon skrika av brutal smärta. Det som hänt med mig är att jag inte har lyckats inse den nya världen jag lever i, min kropp är ett väldigt slitet kugghjul och mitt mentala tillstånd är mycket livlöst, det är som att jag lever i en dröm fast i min egen kropp, jag har pressat mig så hårt och väntar på krigets slut. Vi är många som skulle göra allt för att få komma hem.
Många av männen här i skyttegraven stupar inte av ett skott, det är mycket vanligare att det släpper mentalt före det fysiska.



Här i skyttegravarna så har stämningen förändrats drastiskt, någonting fantastiskt har inträffade nu runt juletid.
Vi trodde först att våra motståndares ammunition hade tagit slut därför att det blev helt tyst in mot kvällen, så även vi slutade skjuta, så vi satte oss alla ner och tände ljus och tänkte fira vår egna julafton här i skyttegraven. Ljusen är tända och och ett par granar håller på att dekoreras medans glada julvisor sjungs och man kan även höra sång från fiendes skyttegravar.

Det snackas om att det kanske ska bli vapenvila och några soldater har gått med på att möta upp några av britterna på slagfältet för dialog.

Vi har fått höra att en bataljon några kilometer bort har spelat fotboll mot sina motståndare, resultatet är ovisst men troligtvis en Tysk seger, vi mötte upp våra motståndare och bytte olika presenter med varandra.







Skärmavbild 2015-03-04 kl. 17.03.03.png
Det här är en propagandabild som man kan se i nästan hela Tyskland.
Texten säger att bolsjevismen innebär krig, arbetslöshet,hungersnöd. Förena er för att bekämpa bolsjevismen.
Bilden visar en Bolsjevik-”gorilla” som håller en bomb och en kniv och är ett hot mot den Tyska välfärden. Bilden ska avhumanisera bolsjevikerna och rättfärdiga kriget genom att förknippa gruppen med arbetslöshet och hungersnöd.

Min tolkning av bilden är att dolken symboliserar sveket mot tyska folket då ryssarna ställde sig emot dom. Bomben symboliserar enligt mig okontrollerad förödelse och varför bolsjevisten är en gorilla är för att visa att dom inte är människor utan vilda djur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar